Tuesday, December 4, 2012

Semua yang berlaku ada hikmahnya....

Assalammualaikum..

Hai, nak cerita pasal hari ahad (2.12.2012) hari tu..plan dengan mama nak ke KL..tapi tu lah..dalam hati macam tak sedap je..banyak kali pikir, nak ke taknak pergi...jadi pergi lah kami pada petang ahad tu...saya dengan perasaan berat hati jugak..

Saya biasa ke area jalan masjid india or jalan tar tu..tapi taktahu kenapa that day, sesat..siap tersasar jauh lagi sesatnye..ikot papago pon takde guna...die bawak saye ke MEX..sampai jauh sgt..

At last, keluar ke exit bukit jalil..itu pon saya tak tahu saya kat mane..area sri petaling kot..tapi tak tahu area mana...betol2 keluar dari highway tu, tbe2 bunyi pelik sgt dekat kereta tu..saya tengok temperature naik mendadak..fuhh, sgt takot..dah berasap2 kereta time tu...

Tanpa pikir panjang, saya berhenti je dekat tepi jalan yang sebok tu...pasang lampu hazard...nampak jugak lah asap kat depan kereta tu...erm...takot sgt masa tu..apa yang boleh saya wat, saya capai air botol then bukak bonet depan..bila bukak tu, bunyi pelik sgt...erm..baru je repair/service tapi tak tahu lah...

Tbe2 ade kereta berhenti tolong, alhamdulilah yang berhenti tu pomen, die dari Klang..die tengok2, memang dah tak de air..saya lagi bertambah-tambah pelik sebab baru je tambah air a day before saya bawak kereta tu...

Then try bukak air kat radiator, die kata kosong..pastu die guide pegi stesyen minyak..isi air, then tengok..rupe nye saluran radiator bocor..erm, dalam hati..memang tak dapat shopping lah tyme tu..

Luckily, pomen tu sangat baik, die suruh tunggu sekejap sementara die cari kan bengkel..owh, sangat baik hati okayh..siapa yang sanggup tolong mcm tu..sangat menyusahkan die, tapi die kata takpe..kite same2 tinggal jauh...

Repair kat sana lama jugak..almost 3-4 hours..bila dah tukar saluran yg bocor tu..still problem jugak..emmm, i dont know..yang i tau balik tu still temperature tinggi..memang saya kawal temperature kereta..bila naik half, saya berhenti tepi jalan..taknak saya ambil risiko kereta terbakar or meletop...so what's the point repair tadi kalau temperature still tinggi?? i pon confious...

Alhamdulilah, sampai juga saya ke rumah..memang taknak kol ayah, nak berdikari sendiri..kalau kol ayah pon, ayah tak boleh wat ape..sebab ayah pon tak tahu tempat kami sesat tu...bersyukur jugak sebab bengkel bukak ari ahad tu...

Apa yang boleh saya cakap, ada hikmah di sebalik semua kejadian ni..

Kalau tak sesat, saya tak jumpa pomen yang baik hati tu..
Kalau tak sesat, mungkin takde orang tolong macam pomen tu tlg...
Kalau tak pomen tu tolong, saya tak tahu saluran radiator tu bocor..
Kalau tak pergi KL time tu, mesti saya susah keesokannya masa pergi keje sorang2..

Erm, semua yang berlaku ada hikmahnya...di sebalik kesusahan kite, mungkin ade kesenangan yang akan kite dapat kelak..saya mengaku, semua yang berlaku ni sangat menguji kesabaran saya, alhamdulilah..saya mampu bersabar dan tersenyum..semua ini memang suatu pengajaran untuk saya..

Mungkin betol, kalau Tuhan tak duga kita sekarang, mungkin lain kali Dia akan duga kita jugak..semua nya bergantung pada kemampuan kite nak atasi nya...Tuhan tak duga kalau kita tak mampu...

Semua yang berlaku ada hikmah nya...

Mungkin saya hold dlu pikir pasal beli kereta...mungkin lepas kahwin baru beli...itupon kereta family maybe...inshaAllah..

yana mz: MC today, kepala berat sangat..

Truly : yanaMz~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...