Friday, January 24, 2014

Review Attire Nikah (Baju, Shawl, Veil)

Assalammualaikum...

Kali ni nak review pasal attire nikah..kita start dari baju ye...sebenarnya baju ni saya beli siap sepasang dekat butik Az-Zahra..tak tahu la kenapa nak sangat baju warna pearl white ni jadi my baju nikah...pikir masa tu nak simple je masa nikah..sebab rasa masa tunang dah voke habis..haha...

So dapat lah baju kurung moden siap yang simple ni as one of my main purposes..lepas tu pikir kosong nye la hai baju nikah ku..betul2 beads hanya di hujung bawah baju dan di hujung lengan...saya pon apa lagi, cari batu bling2 yang iron terus lekat tu dan beads yang warna lebih kurang di GM Klang...haa, itu lah sebenarnya cerita di GM Klang, sebenarnya cari beads for my baju nikah...beruntung manik2 dan batu bling2 tu dapat berkhidmat untuk saya during my big day..good job! hihi...

So mula lah saya iron batu bling2 tu dan jahit lengkok-lengkok (eh, betul ke?)manik tu di baju saya..di bahagian lengan dan juga bawah baju..banyak stage buat ni..ambil masa 6-12bulan jugak nak touch up apa yang patut..sebab selagi belum nikah, selagi tu la nak penuhkan apa yang patut...bertuah you baju..hehe

So, jadi lah macam ni..hasil jahitan yang main hentam sahaja...ada je yang down kan saya masa progress menjahit ni..kata awal nye jahit, lama lagi lahhh...simple nye baju nikah..uwaa, nak nangis masa tu..sampai pikir iye lah, simple sangat..sewa butik je la nanti..tapi kenapa nak proceed jahit kalau nak sewa butik? haha, last2 gigihkan jugak!

Close up sikit bahagian lengan tangan...saya rasa ni belum siap jahit lagi..perlu rapatkan ruang-ruang kosong tu lagi...

Lepas tu dalam sebulan sebelum majlis, saya tambah lagi manik terabur dekat bahagian dada, bahu dan tepi bahu, bagi tak nampak kosong, tukar span baju sebab span sedia ada sangat kecik, dah tak dapat support my baju yang berat..lagi pon tukar span tebal sikit bagi nampak naik cantik bahagian bahu..kecilkan baju (my mama buatkan) sebab baju beli siap size besar, buang zip sebab nyemak je..kih2... gigih..gigih...

Dan hasilnyaaaaa...jadi lah baju nikah kesayangan ku...i love it much much much! kain saya tak de ubah pape, just adjustkan cangkuk je sebab pinggang saya kan kecik je (perasan)...

Lepas tu beralih ke shawl halfmoon, sebelum tu nak bagitahu shawl dan veil akak ipar yang buatkan...shawl beli dari kain chiffon yang jenis berat sikit, lepas tu gunting bagi bentuk halfmoon, jahit tepi..then jahit border lace yang saya dah siap beli dekat Nilai 3...

Ini lah border lace nye..comel je, siap dengan beading dan bling2..siap dah! tak yah risau nak add on manik bagai...harga rsa nye rm17.90 semeter...beli dalam 2 meter sahaja, cukup untuk halfmoon...

Dan veil yang sarat dengan lace dan beading ni akak ipar jugak yang buatkan..haa, sangat cantik! sangat puas hati! jatuh cinta habis bila first time tengok hasil nya...eh, rasa gambar ni tak siap habis lagi sebab akak ipar siap tambah manik terabur lagi kat tepi2 lace tu...yang paling best dia buat kelainan kat tepi-tepi my veil, dia jahitkan manik tapi design yang tak pernah nampak...untuk kain veil ni saya yang cari...sangat susah ye rupa nya cari kain warna pearl white nih! banyak kedai kain jugak tengok, last2 jumpa lah yang berkenan (dari segi material dan warna kain) dekat kedai kecik2 area Kajang...semeter dalam rm8.90 kalau tak silap...

Dan hasilnya tadaaaa...sarat di atas kepala dengan cantiknya! untuk inner tudung, saya beli inner neck media dari iryyn fashion sahaja..cer google..saya suka sangat inner ni, cantik bila pakai..cover neck dan mengikut arahan..as you can see me, mana nak pakai melekap-melekap nih! haha...i just iron batu bling2 tu je dan siap!

Masa full fitting dengan akak ipar..tengok lah my halfmoon shawl lepas attached dengan border lace siap bead..cantik design die di tu ye...

Bahagian belakang, iye..memang labuh my veil..request macam tu sebab nak cover punggung..hihi...

And the result..~

Focus on my beautiful veil by akak ipar...

My akak ipar selaku orang kuat majlis...

Suamiku...kain baju melayu dan sampin beli dari jakel..macam biasa susah nak dapat kan exact warna pearl white dan jenis kain yang sesuai untuk baju melayu..jakel jugak ada...and 100% no satin material for my husband.. =)

Gambar first dan semua gambar result yang cantik-cantik saya screenshot sendiri dari raw video yang diberikan oleh my OV...

Okay B2B, dah ada idea belum untuk baju nikah? my advise, kalau yang tak menyewa di butik..cari kain dan tempah la baju anda dari sekarang..kalau nak DIY macam saya, setahun sebelum pun boleh! jangan tangguh-tangguh, u will need more time for other important things!

It will be one of the beautiful things in your life and memorable for your future... (^_^)

Truly : yanaMz~

3 comments:

LittleFinger said...

Assalamualaikum yana ^-^!

Selamat Pengantin Baru, tahniah!! Cantikk sangat baju nikah n pelamin . Semua nampak perfect, simple n sweet. Pandainyeeee jahittt. Good job!!!

Semoga kekal bahagia sehingga ke syurga dan semoga mendapat zuriat keturunan yg soleh dan solehah. Amin

-yana mz- said...

Waalaikumussalam...alhamdulilah...Thanks umi!

Ameennnn~

Tudung Labuh Online said...

Betul memang cantik dan sopan sangat.

Tudung pengantin yang di pakai tu memang lawa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...