Friday, February 10, 2012

Gunung Stong Part 2

Hai readers!

Sambungan dari SINI

Okay..kite sambung cerita ye..kali ni adalah eksplorasi gua..sampai2 je kitorg diperkenal kan kepada guider kitorg..iaitu guider yang akan lead kitorg sepanjang eksplrasi gua dan juga naek ke kem baha dan seterusnye sampai lah ke puncak gunung stong..=)

Antara gua yang kitorg akan masuk ialah gua gelap, gua keris ngn gua pagar..tiga2 gua ni ada sejarah nye tersendiri..sye pon dah naek pening dah pikir mcm ne owg dlu tawan tempat2 tu..mcm ne dorg boleh tau itu adalah tempat berlindung..impress sgt dengan orang lama..

Bila kita dekat ngn alam, kita akan rase bersyukur sgt2 kita dilahirkan dlm zaman yang serba moden dan serba serbi lengkap untuk kehidupan harian kita..alahamdulilah..=)

Turun2 je dari train,terus bergambo..kak misah sebagai penyelamat la nih..kalau die x pulas pintu tren tu..agak2 nye x turun lah kitorg kat dabong tuh..iye lah, sempoi gile kot..kayu je penyambung stesyen die..hehe,,kitorg pown x budget tu stesyen..ingat depan lagi..=P

The first thing kitorg carik ni lah..papan tanda Dabong..nk tunjuk bukti kitorg smpai sana..hehe..huhu..hihi..

When the boys meet..cheewahh..this tyme am ngn mael dah lame smpai..dorg nye tren dari johor..so dorg smpai awl lagi..dlm kol 6lebey cm tu..kitorg smpai dlm kol 8lebey.dorg ckp sempat ber online..owh ye ke..ade wifi kedai mkn kat situ kate nye..haa..ni name nye jejak kasih ye..bile guys da lamo x ketemu..hee..

Walawpon kedai kecik..serba serbi lengkap kowt..sebut je ape nak..mereka ade untuk kelengkapan mendaki gunung anda..

Bergambar dlu..prepare ape yg patut..cari mkn ke..=)

Gambar lagi..owh yaa..itu kak shira..beliau adalah gf buteng..

Sebelum gerak ke eksplorasi gua..bergambo dlu ye kwn2..ni sebahagian dari kitorg..

Okayh..jom masuk van..van ni berjaya membawa kami semua sekali ngn beg2 yang beso2 tu..hehe

Dah sampai ke perkarangan Gua Ikan..kami diberi taklimat dan penerangan dlu..dan juga berkenalan ngn guider kami yang selalu senyum je..=)

Ini lah guider kami..abe spe ntah name nye.lupo pulak.hehe..

Cntik view kat cni..aman je rase...

Perjalanan ke Gua Gelap..

Jalan lagi..tu lah entrance gua gelap..believe it or not..cni byk licak dan pacat..

Sampai2 je check pacat..hampir nk geget saye punye kaki ye walawpon pakai setokin..eish!

Posing..posing..

Sangat lah gelap untuk pengetahuan semua..dan jalan nye sorg2..cube tutup lampu dan sonyap..memang scary..x nmpak ape2 pown..

Ini lah bukti betapa sempit nye laluan..alhamdulilah..gary lepas...kitorg dah risau die x lepas..huhu..kitorg smpai skrg x caye kitorg kene meniarap nk lepas tempat ni..TAK PERCAYA..but it's a good experience to me..=)

Muke puas lepas dah leps jalan sempit dan basah..~

Kami teruskan perjalanan ke Gua seterusnya iaitu Gua Keris..huh..x sedia lagi ni nak naek gunung tapi perjalanan die macam naek turun gunung..

Briefing before masuk ke Gua Keris...kami diberitahu bahawa gua2 ni masih lagi ade keaslian nye..alaaa..yang stalagtite, stalagmite tu,,,plz correct me if i'm wrong...=)

Mereka...

Sangat impress ngn kejadian2 yang ade dalam gua2 ini..

Me dan kak shira..

Bukti nye itu Gua Keris..=)

View Gua Keris ini dari pandangan jauh..kat situ ade satu tempat..bersih je tempat tu..megapa ia sentiasa bersih..wallahualam..guider tu kate kalau nak sembhyang, boleh lah masuk..tapi xde pape tujuan..jgn pijak..

Then kami procede perjalanan kami ke Gua Pagar..jumpe lah tempat ni..

Macam kat Cameroon pulak, boleh maen cak2 kepala..hehe..tapi hakikatnye, tempat yang kitorg pijak blakang tu curam..berani eh..=P

Kak Misah bertapa sekejap...

Yang tu berok..berok en. keding..hehe

Jalan yang tajam2..unik!..yang tu kaka yaring ngn sam..

After that we all back to Dabong because kitorg tinggal barang kat sne..need to go back there, kemas diri yang berpacat, beli makan n wat pape yang patut..patu bergerak ke Resort Taman Hutan Negeri Stong, Kelantan kat Jelawang Jungle..huh..byk name nye..saye pon x bape tahu specific name yang betol2 itu nama tempat nye..hehe..

Okay lah, will be continue hiking to the Baha Camp where is the place kami akan ber camping..

Saty Tune..~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...