Friday, October 9, 2009

Fikir ape lagi?makan je lah..

Itu adalah kata2 dari sebuah majalah rapi..not my word ok!..aku ni jenis yang suke mkn..mkn je pape..tipu la bdn aku x naek..bdn aku confirm la naek..hehe..
Ni ade lagi 1 kate2 dari fana..(sebab ade sowg ahli fyth xmo mkn nasi..nk diet,so fana berkate begitu)

fana: ehh..mkn nasi lagi gemok tau…

Yana: eh,npe pulak??

Fana:ye la..nasi mknan rutin kot..laen la bersukan ke..iye sehat n bley trun berat..tpi kalau x mkn pastu baring je ats katil tu..ye gemok jugak..haha..

Aku pon berpikir sejenak..aah kan..memang betol..kami pon tergelak…Haha..



Ni terdapat tip dari majalah rapi..aku memang tertarik ngn majalah ni..aku pon x tau npe aku tbe2 beli majalah sedangkan dah lme kot aku x bce majalh..emm..no komen..maybe ade hikmah disebaliknye…dan ini lah aku dpt…tip2 yang berkesan dan bergune..

Ok,berbalik kepade majalah rapi “Fikir apa lagi?Makan sajalah…begini kata2 nye..

“Kata orang, makan piza tidak elok. Banyak lemak, boleh gemuk. Kopi? Banyak kafeinlah. Tak elok untuk kesihatan!”. Apa ni? Ini x boleh, itu pon tak boleh. Kalau beginilah, apa saja yang boleh dimakan!.

Amboi, memberontak kerana tak dapat makan ya?Beginilah, anda boleh makan apa sahaja yang anda mau. Namun begitu, biar kena pada caranya. Jangan pula kerana cakap2 orang, anda jadi takut untuk menikmati makanan kegemaranmu.

Ikut tip dari RAPI, nescaya anda boleh makan apa sahaja….mari…

1.Syoknya makan piza dengan sos tomato!
Pesan piza anda dengan sos tomato berganda. Anda juga tau, tomato kaya dengan likopen. Jadi, minta sos tomato lebih. Minta mereka kurangkan keju sebanyak satu per tiga hidangan. Langkah bijak anda dapat mengurangkan 20gram pengambilan lemak.


2.Gulk!gulk! dua gelas air sahaja!
Amalkan minum dua gelas air sebelum makan. Untuk apa ya? Pertama menghindarkan anda dari dehidrasi dan yang keduanya membuatkan anda lekas kenyang! Sudah tentulah makan sedikit sahaja. Jadi,dapatlah anda mengatasi masalah berat badan.

3.Bubuh bawang dalam masakan..
Bawang dibuktikan sangat berkhasiat dan kaya dengan dengan flavanoids. Apa yang difikirkan lagi,masukkan bawang dalam setiap masakan dan jgn ragu2 untuk memakannya.

4.Kaji dulu baru makan..
Macam-macam perangai lah..ada yang elak makan lemak di waktu pagi dan tengah ari, tpi malamnya pula? Habis semua jenis lemak anda kerjakan! Sebenarnya cara ini salah. Jika anda mengambil makanan berlemak antara 50-80gram,salur darah akan menjadi kurang elastik dan pemekatan darah akan berlaku. Pengarah di institut Kardiovaskular Framinghan, William Castellu mengeluarkan kenyataan, “Serangan jantung pantas berlaku adalah desababkan hidangan berlemak anda yang terakhir”. Makan bahagiakanlah pengambilan jumlah lemak dalam menu seharian anda.

5.Mesti makan! (walaupun sedikit)
Pengambilan manisan perlu! Walaupun sedikit, anda harus mengunyah manisan kerana ia akan memenuhi kandungan gula dalam tubuh serta memberi tenaga pada anda. Jika anda tidak mengendahkan hidangan pemanis mulut, maka jangan lah ditanya mengapa anda sukar tidur dan menyelongkar almari dapur mencari makanan bergula sepanjang malam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...